mandag 15. november 2010

Vi husker vel alle da doffen daua

Reklame er, som mange vet, en metode en selger bruker for å gjøre sitt produkt kjent. Det finnes flere typer reklamer med forskjellige virkemidler, men uansett er det mange krav som bør være oppfylt for å gjøre mottakeren fornøyd. En reklame skal informere, fremstille produktet på en god måte og gi kjøperen et begjær for produktet. I Norge har vi dessuten en tradisjon på humoristiske reklamer, hvert år er det til og med en kåring av landets morsomste reklame, som blir tildelt prisen gullfisken.













Reklamen jeg har valgt å analysere vant gullfisken i år 2005. Det er den velkjente Rema 1000 reklamen med 
slagordet ”det enkle er ofte det beste!”, som jeg nå skal fordype meg litt i.





I denne Rema 1000 reklamen, som også er kjent under navnet ”doffen har daua” møter vi en voksen dame, en liten gutt og en tenåringsjente. At man møter tre roller av helt forskjellig alder sier noe om at det ikke er noen bestemt målgruppe og gir inntrykket av at man ikke behøver å være i en spesiell aldersgruppe for å handle på Rema 1000. Det første som hender i reklamen er at den lille gutten sitter trist og ser på fisken sin, som tydeligvis har dødd. Da moren hans legger merke til dette kommer hun straks bort for å trøste han, hun gir sønnen sin en lang forklaring på at fisken bare ”trenger å hvile litt”. Denne sekvensen skaper både sympati for den lille gutten og forståelse for at moren ikke ønsker å såre han ytterligere. Det hun ikke vet er at gutten allerede har skjønt at fisken er død og når hans eldre søster kommer inn i bildet og spør ”hva som skjer” svarer han enkelt og greit at ”doffen har daua”, før reklamen avsluttes med slagordet ”det enkle er ofte det beste” fulgt av Rema 1000 sin logo. 

Budskapet med reklamen er å få frem at det er bedre å si ting som det er, enn å bortforklare det. Dette overføres til Rema 1000 sitt slagord, som gir et inntrykk av at hverdagen blir enklere hvis man handler hos dem. De får frem dette på en humoristisk måte, noe som er bra ettersom humor virker appellerende på publikum.

Personlig liker jeg ”doffen har daua” veldig godt. Senderen har fått fram et budskap knyttet opp mot produktet som skal selges. Dette er en svært humoristisk reklame som man til og med husker i ettertid. ”Doffen har daua” har lykkes på alle måter!

Skrevet av Ida 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar